Centralizacja VAT a nowe obowiązki przy fakturowaniu

Man Working And Drinking Coffee In Office
Man Working And Drinking Coffee In Office

Z dniem 01 stycznia 2017, wszyscy podatnicy świadczący usługi lub dokonujący sprzedaży towarów na rzecz jednostek organizacyjnych lub zakładów budżetowych, zobowiązani będą  uwzględniać dwa podmioty po stronie kupującej – tzn. nabywcę oraz odbiorcę.


Odbiorca a nabywca

Chcąc prawidłowo wystawić fakturę na jednostki organizacyjne albo zakłady budżetowe, dostawca musi najpierw zastanowić się, który z podmiotów jest odbiorcą usługi, a który nabywcą. Aby najłatwiej zobrazować kto jest kim, posłużymy się prostym przykładem:

Przedsiębiorca X, świadczył usługi odbioru kabli w Urzędzie Miejskim w Koszalinie. Po zakończonej usłudze, postanowił wystawić fakturę dokumentującą transakcję. W takim przypadku nabywcą usługi będzie Gmina Koszalin. Natomiast urząd miejski jako aparat gminy, umożliwiający jej prawidłowe wykonywanie obowiązków jest jej odbiorcą. Co istotne, to właście odbiorca ureguluję tę fakturę.

W sposób analogiczny należy określać wszystkie inne podmioty. W praktyce, wprowadzona regulacja może skomplikować prawidłowe ustalenie podmiotów biorących udział w transakcji z powodu dużej ilości podmiotów będących jednostkami organizacyjnymi bądź zakładami budżetowymi, bezpośrednio podlegającymi pod gminę, powiat lub województwo. Wiedząc o ewentualnych powiązaniach, zalecamy przed wystawieniem faktury poprosić podmiot, na rzecz którego świadczymy usługi lub dokonujemy dostaw towarów o dane na jakie powinna być wystawiona faktura. Takie działanie znacząco obniży ilość korekt, ewentualnie not korygujących.


Dane nabywcy a dane odbiorcy

Wystawcy faktur, muszą uważać na kolejne niebezpieczeństwo jakim jest zakres danych nabywcy i odbiorcy na wystawianym przez nich dokumencie.

W przypadku odbiorcy, a więc podmiotu, dla którego bezpośrednio świadczymy daną usługę będzie to:

  1. nazwa widniejąca w odpowiednim rejestrze przedsiębiorców np. Urząd Miejski w Koszalinie;
  2. adres, a więc ulica, miejscowość, kod pocztowy;

W odniesieniu do nabywcy, a więc od dnia 01 stycznia 2017 r. podatniku VAT, zakres informacji podawanych na fakturze obejmuje:

  1. nazwę – np. Gmina Koszalin;
  2. adres, który może pokrywać się z adresem odbiorcy;
  3. NIP

Różnicą w obu przypadkach jest NIP, który należy podać wyłącznie w przypadku nabywcy. Podając dane odbiorcy NIP-u podawać nie należy.

W załączeniu publikujemy przykładową fakturę odpowiednią do uwzględnienia zarówno danych nabywcy jak i odbiorcy. 

faktura