Kolejna próba uszczelnienia systemu podatkowego w Polsce przyniosła utrudnienia podczas rejestracji, skutkując tym samym spowolnienie całej procedury.
Obowiązki rejestracyjne
Podatnik zobowiązany lub chcący dokonać rejestracji, uzyskując tym samym status podatnika VAT czynnego, zobowiązany jest złożyć odpowiedni druk VAT-R , podając w nim szereg informacji. W tym zakresie ustawa nie uległa zmianie. Nadal złożenie powyższego dokumentu wszczyna postępowanie podatkowe.
Styczniowa nowelizacja ustawy przyniosła natomiast zmianę umożliwiającą naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego dla danego podatnika wydania decyzji odmownej.
Dzieje się tak w przypadku gdy:
- dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą;
- podmiot nie istnieje;
- mimo podjętych prób udokumentowania nie można skontaktować się z tym podmiotem lub pełnomocnikiem;
- pomiot albo pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego.
Poprzez dodanie wyższej zacytowanego przepisu, organ dokonujący rejestracji wszczyna czynności sprawdzających w zakresie poprawności danych podanych w zgłoszeniu. Co więcej obowiązki urzędników sprowadzają się do czynności w postaci wizyty we wskazanym miejscu prowadzenia działalności, celem sprawdzenia czy lokal jest przystosowany do prowadzenia zadeklarowanej działalności i czy istnieje.
Tytuł prawny do lokalu
Podatnicy chcący dokonać rejestracji na VAT, zobowiązani są również posiadać tytuł prawny do lokalu. Są nim m.in.
- umowa najmu lokalu;
- umowa dzierżawy;
- akt notarialny potwierdzający przenisienie własności lokalu na podmiot dokonujący rejestracji;
- umowa użyczenia;
Istotnym jest, że mimo ustawowego dozwolenia formy ustnej umowy, organ podatkowy wymagać będzie okazania się umową sporządzoną co najmniej w formie pisemnej.
Czynności sprawdzające w lokalu
Urzędnicy od stycznia 2017 roku dokonują czynności w zakresie faktycznego prowadzenia działalności w miejscu wskazanym w CEIDG. Podatnicy powinni pamiętać jednak o uprawnieniu jakie posiadają w postaci art. 190 o.p., a więc przynajmniej uprzednie 7 dniowe poinformowanie podatnika o planowanych oględzinach. Pamiętać należy o art. 280 o.p., który w przypadku czynności sprawdzających odsyła do działu IV (postępowanie podatkowe), nakazując stosować postanowienia odpowiednio z pewnymi wyłączeniami.
Odpowiedzialność pełnomocnika
Styczniowe zmiany przyniosły również niedogodności dla pełnomocników. Zgodnie z postanowieniami art. 96 ust. 4b uVAT, pełnomocnik dokonujący w ramach swoich czynności rejestracji klienta, może odpowiadać solidarnie z nim za zaległości podatkowe VAT do kwoty 500.000 zł, które wystąpiły w ciągu 6 miesięcy od dnia zarejestrowania.
Co prawda pełnomocnik nie ponosi odpowiedzialności, za zaległości, jeśli nie powstały przez uczestnictwo jego klienta w nierzetelnym rozliczaniu podatku, w celu odniesienia korzyści majątkowej. Ustawodawca poprzez ten ruch skutecznie rozluźnił jednak zakres pełnomocnictw udzielanych przez nowych klientów pełnomocnikom.