Z dniem 01 marca 2017 r. w życie weszła ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej ( w skrócie KAS), zastępując obecnie obowiązującą ustawę o administracji skarbowej. Wprowadzenie nowej ustawy spowodowało reformę większości obecnie występujących organów skarbowych, a także wprowadziło kilka nowych.
Szef KAS
Po wprowadzeniu nowej administracji skarbowej, na czele organów stanął Szef Krajowej Administracji Skarbowej. Jego głównym zdaniem jest nadzór nad działalnością wszystkich organów KAS, oprócz ministra właściwego ds. finansów rzecz jasna. Do najważniejszych zdań zaliczyć można:
- rozpoznawanie, wykrywanie i zwalczanie przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych;
- przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy;
- upoważnienie do uzgadniania porozumień w sprawach cen transakcyjnych;
- upoważneinie do prowadzenia postępowania w sprawie unikania opodatkowania (art. 199a i n. o.p.);
Szef KAS jest również organem odwoławczym od decyzji wydanych w pierwszej instancji przez dyrektorów izb administracji skarbowych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Organem uprawnionym do wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych jest Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, zastępując tym samym Dyrektorów Izb Skarbowych upoważnionych do 28 lutego 2017 r. do wydawania takich dokumentów. Centralizacja organu wydającego intepretacje indywidualne z jednej strony ułatwia podatnikom prawidłowe ustalenie właściwości miejscowej organu, co do tej pory było dość skomplikowane, z drugiej jednak strony zmiany natury czysto administracyjnej mogą doprowadzić do przedłużenia wydawania interpretacji do maksymalnego trzy miesięcznego okresu. Dyrektor KIS ma również prawo do wydawania postanowień o uchyleniu indywidualnych interpretacji, niezgodnych z wydaną interpretacją ogólną.
W chwili obecnej interpretacje indywidualne zgodnie z nowym formularzem ORD-IN kierujemy do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Teodora Sixta 17, 43-300
Bielsko Biała
Urząd Celno-Skarbowy
Najwięszką zmianą jaką wprowadziały przepisy ustawy o KAS, jest połączenie urzędów celnych z urzędami kontroli skarbowych tworząc urzędy celno-skarbowe. Naczelnik urzędu celno-skarbowego odpowiedzialny jest za:
- wykonywanie kontroli celno-skarbowych uregulowanych w ustawie o KAS, co istotne z dniem 01 marca 2017 r. ustawa o kontroli skarbowej została uchylona;
- prowadzenie urzędowego sprawdzania;
- wykrywanie przestępstw i wykroczeń skarbowych;
- prowadzenie w pierwszej instancji postępowań w sprawach celnych związanych z przewozem towarów;
- wymiar należności celnych i podatkowych oraz innych opłat związanych z przewozem i wywozem towarów;
Nie sposób przejść obojętnie obok uregulowania w przepisach ustawy o KAS nadających kompetencję organu odwoławczego w przypadku wydania decyzji wymiarowej po przeprowadzonej kontroli przez naczelnika urzędu celno-skarbowego. W przypadku wykrycia bowiem nieprawidłowości zgodnie z art. 83 uKAS, kontrol z urzedu przekształca się w postępowanie podatkowe chyba, że podatnik dokona skutecznej korekty. W innym razie gdy w wyniku postępowania podatkowego, podatnik nie zgodzi się z decyzją, będzie mógł wnieść odwołanie do tego samego organu. Naszym zdaniem o ile takie odwołanie w przypadku naruszeń przepisów proceduralnych ma sens, o tyle w przypadku zarzucanych naruszeń prawa materialnego już nie. Skoro bowiem w pierwszej instacji naczelnik urzędu celno-skarbowego, ma wypracowaną linię orzeczniczą na dany temat, to co da zarzut naruszenia prawa materialnego? Taka zmiana zwiększy ilość spraw przed już „zakorkowanymi” sądami administracyjnymi.
W chwili obecnej w Koszalinie delegatura urzędu celno-skarbowego znajduje się przy ulicy Przemysłowej 3, w siedzibie dawnego urzędu celnego.